Labels

onsdag, oktober 15, 2014

Intervju med Lotta Olsson



Idag har vi mejlintervjuat Lotta Olsson som är en författare och skriver barnböcker. Ni har kanske läst böckerna om Morris den söta hunden. Hon har också skrivit de jättebra böckerna Elva år på jorden, Tolv dagar i mitt liv och Tretton ynka veckor.

Här kan ni läsa mina frågor och hennes svar:

Hur ska man skriva en bra bok som ALLA kommer att gilla?
Oj... Den som har svaret på den frågan lär nog sälja ganska många böcker! Nej, men jag tror att svaret är: det går inte. Det går inte att skriva en bra bok som ALLA tycker om. I bästa fall: en bra bok som många gillar. Det är väl det man som författare alltid hoppas på (jag gör det i alla fall!), men jag tror aldrig att man kan ha det som mål när man börjar skriva. Om ni förstår hur jag menar?
Jag tror att det enda man kan göra är att skriva de böcker man själv känner för att skriva, de böcker man själv tycker är bra. Och sedan hoppas att fler håller med.

Hur ska man få bra idéer på hur man ska göra en toppen bra bok?
Alltså kan du ge några tips på hur man ska skriva en bra bok.
Mitt absolut bästa tips är att läsa! läsa! läsa! Och sedan läsa lite till. Då kommer idéerna!
Sedan ska man inte vara rädd för att stjäla lite också (jo, faktiskt!). Sno från författare och böcker man gillar (men inte så att det märks, förstås). Härma stilen, låna händelseförlopp. Det gör alla författare! De bästa allra mest.

(Sedan när man har skrivit klart kan man gärna låta flera olika personer som man har förtroende för läsa. Och så lyssnar man på deras synpunkter och tar till sig en del och struntar i annat.)

Här kan du läsa en annan intervju med Lotta

Intervju av Mariem och Albin

0 kommentarer:

Skicka en kommentar